Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Gezonde voeding  tijdens de zwangerschap volgens de Chinese geneeskundegezonde voeding zwangerschap

Volgens de Chinese geneeskunde levert een gezond dieet een belangrijke bijdrage aan de gezondheid. Veel ziektes kunnen het gevolg zijn van verkeerd voedsel. Ook het voedingspatroon van de ouders tijdens de conceptie en de zwangerschap kunnen een rol spelen. Een goede basis begint dus al voor de conceptie.

Energetica van voeding

In het westen wordt vooral gekeken naar de inhoudstoffen die voeding bevat. Aan de hand daarvan wordt bepaald of het product al dan niet goed voor je is. In China kijkt men hier anders tegenaan. Er wordt gekeken naar de energetica van het product en welk effect het heeft op het lichaam. Niets wordt daarom zondermeer bestempeld als gezond of ongezond. Het gaat erom wat iemand nodig heeft en dat kan per mens, per situatie verschillen.

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Dezelfde principes gelden ook tijdens de zwangerschap met dat verschil dat ook rekening gehouden moet worden met de specifieke conditie van de aanstaande moeder.
Volgens de Chinese geneeskunde hebben alle zwangere vrouwen een relatieve bloedleegte. Dit komt omdat bloed en voedingsstoffen worden opgeslagen om de groeiende baby gezond te houden. Ook wordt het lichaam voorbereid op het geven van borstvoeding. Meer eiwitrijke voeding is daarom op zijn plaats tijdens de zwangerschap.

⇓ Lees meer ⇑

De eerste maanden van de zwangerschap

In deze periode moeten Bloed en Yin in overvloed aanwezig zijn om zo het embryo te voorzien van voldoende voedingsstoffen. Ook moet er voldoende Yang zijn om alle transformaties van een bevruchte eicel tot weefsels, de wervelkolom, de huid en alle organen van de baby te kunnen maken.
De Nieren worden gezien als basis van alle Yin en Yang in het lichaam. Het is dus zaak deze gezond en sterk te houden.

Eten voor twee

Eten voor twee betekent niet dat je twee keer zo veel kan eten. Het is geen excuus om jezelf over te geven aan eetbuien en onmatig snoepen tijdens de zwangerschap. Het komt er op neer dat je twee keer zo gezond moet eten. Alles wat je eet heeft namelijk effect op de baby.

Enkele richtlijnen

In het begin van de zwangerschap, wanneer veel vrouwen last hebben van misselijkheid en braken wordt geadviseerd vooral lichte maaltijden te nuttigen.

Vermijd sterk gekruid eten. Beperk ook stimulerende dranken als zwarte thee en koffie. Volgens de Chinese geneeskunde hebben specerijen zoals pepers een stimulerende werking. Zij hebben een bewegend effect op Qi en Bloed in het lichaam. Dit wil je absoluut niet tijdens de zwangerschap, omdat dit bloedingen zou kunnen veroorzaken.

Een aanstaande moeder is meer gevoelig voor ‘interne hitte’. Verwarmende producten moeten daarom gereduceerd worden. Onder verwarmend voedsel wordt bijvoorbeeld verstaan; scherpe kruiden, alcohol, koffie, noten.

Ook om anderen redenen moeten alcohol, sigaretten, drugs en medicijnen verbannen worden. Al de gifstoffen komen terecht in je lever en ook in de lever van je baby.

Beperk gebruik van geraffineerde meelsoorten/koolhydraten zoals witbrood, witte pasta’s, koekjes, gebak en suiker. Je doet jezelf en je baby een groot plezier als je in plaats daarvan volwaardige (volkoren) granen gebruikt. Suiker en kunstmatige zoetstoffen (zoetjes) vervang je door honing, malt en stevia.

Geadviseerd wordt het eten van veel groenten, evenals granen als gerst, zilvervliesrijst en amaranth.

Eet meer eiwitten. De in eiwit aanwezige aminozuren geven je energie en voeden Bloed en Yin.
Let wel op dat je eieren en vlees van goede kwaliteit (biologisch) eet.

Vermijd het eten van koude en rauwe spijzen. Deze hebben een koelende thermische werking. Zij kunnen een tekort aan Yang-energie in het lichaam veroorzaken. Energie die je nodig hebt om gezond te blijven en om de foetus te laten groeien. Warm, gestoomd of gekookt eten, eventueel met toevoeging van wat verse gember, zorgt dat je lichaam warm blijft en houdt je spijsvertering sterk.

Gebruik je gezonde verstand

Probeer zo goed mogelijk te eten, zonder dat het obsessief wordt. Ga niet paniekerig om met voedsel van zodra je zwanger bent. Je kunt gerust nog allerlei zaken eten, maar gebruik gewoon je gezond verstand.

Wij adviseren je graag. Ook bieden wij ondersteuning voor een gezonde en fitte zwangerschap

Zelf ervaren of meer info ? Neem contact op met Erwin van Putten

Algemeen         : 072 51 56 004

Erwin van Putten : 06 13 75 3264

Contactformulier